چای کله مورچه یکی از پرطرفدار ترین چای در میان انواع چای سیاه می باشد که با نام سی تی سی نیز در بازار عرضه و به فروش می رسد. طعم چای کله مورچه بسیار دلپذیر می باشد و نوشیدن آن در هنگام عصر می تواند خستگی یک روز کاری و پر تنش را از تن شما خارج نماید.

چای یکی از پر مصرف ترین نوشیدنی ها در دنیا و به خصوص کشورمان ایران می باشد. خانواده های ایرانی، این نوشیدنی داغ را در طول ساعات مختلف روز دم کرده و سرو می نمایند. چای کله مورچه یکی از پرطرفدار ترین چای در میان انواع چای سیاه می باشد که با نام سی تی سی نیز در بازار عرضه و به فروش می رسد.

طعم چای کله مورچه بسیار دلپذیر می باشد و نوشیدن آن در هنگام عصر می تواند خستگی یک روز کاری و پر تنش را از تن شما خارج نماید. در این مقاله سعی داریم بیشتر در مورد طعم چای کله مورچه، نحوه تولید و خواص آن بپردازیم.

طعم این نوع چای در مقایسه با سایر چای های سیاه

 چای کله مورچه به شکل دانه های ریز سیاه رنگ می باشد و به همین خاطر در کشورمان به این نام شناخته شده است. طعم این چای در مقایسه با سایر چای های سیاه بسیار قوی تر بوده و در مدت زمان اندکی بعد از دم کردن بوی خوش چای سیاه مشام فرد را نوازش می دهد.

این خصوصیت چای کله مورچه ارتباط مستقیم با فرایند تولید آن دارد که در ادامه بیشتر در این باره توضیح می دهیم. طعم غالب این چای شیرین و ملایم است.

همچنین برای تنوع بیشتر از عصاره هل نیز در ترکیب چای کله مورچه استفاده می شود و شما می توانید چای کله مورچه با طعم هل را نیز تهیه و استفاده نمایید.

نحوه تولید کله مورچه

خاستگاه اصلی کشت چای از جمله چای کله مورچه ای متعلق به کشورهایی نظیر کنیا، هند، چین و سریلانکا است که در این میان کشور آفریقایی کنیا جزء سومین کشور در جهان می باشد که مزرعه های سبز چای در آن به صورت وسیعی کشت می شود.

 بیشترین چای تولید شده در این کشور جهت صادرات به سایر کشورهای دنیا نظیر ایران فرستاده می شود. با توجه به طعم چای کله مورچه که طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است.

عمده چای کشت شده در کنیا طبق فرایند به خصوصی تبدیل به چای کله مورچه شده و در بازار تحت عنوان چای CTC عرضه می شود. سی تی سی در واقع مخفف مراحل نحوه تولید این چای باروتی شکل می باشد. در ادامه مختصری از این مراحل را شرح می دهیم:

برای تهیه چای کله مورچه بعد از برداشت برگ های گیاه کاملیا سینسیس در کشور کنیا، آن ها را درون دستگاهی استوانه ای شکل قرار می دهند.

 سپس غلتک های دستگاه با دندانه های تیزی که دارد برگ های چای را مورد برش قرار داده و این فرایند آنقدر ادامه پیدا می کند تا برگ های چای در هم پیچیده و به شکل باروت شوند. مخترعان تهیه چای به شکل کله مورچه بر این باورند که در این روش عطر و طعم چای کله مورچه به طور کامل خارج شده و در هنگام استفاده این عطر خوش را می توان کاملا احساس نمود.

خواص چای کله مورچه ای

در مورد خواص چای اختلاف نظر هایی وجود دارد، اما طبق جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در مورد خواص چای کله مورچه ای، مشخص گردیده است در صورت مصرف متعادل چای، نه تنها ضرری برای بدن ندارد، بلکه خواصی را نیز جهت سلامتی بدن به همراه خواهد داشت که مهمترین این فواید عبارتند از:

بهبود عملکرد قلب

مصرف متعادل و منظم چای کله مورچه در طی روز باعث بهبود عملکرد شریان های قلب شده و با جلوگیری از لخته شدن خون، فرد را تا میزان بالایی از ابتلا به حمله قلبی  و سکته محافظت می نماید.

تناسب اندام

فرد می تواند در حین لذت بردن از طعم چای کله مورچه، تناسب اندام خود را نیز حفظ نماید. مصرف چای کله مورچه در از بین بردن چربی های اضافه بدن و کاهش وزن تاثیر به سزایی دارد.

افزایش سوخت و ساز بدن

یکی دیگر از فواید مصرف چای کله مورچه، نقش آن در افزایش سوخت و ساز بدن می باشد. چند دقیقه بعد از صرف یک غذای سنگین، توصیه می شود یک فنجان چای کله مورچه بنوشید.

 چای به هضم بهتر و آسان غذا کمک نموده و باعث می شود شما بعد از نوشیدن آن احساس سبک تری داشته باشید. نوشیدن و احساس طعم چای کله مورچه بعد از صرف غذا بی نظیر خواهد بود.

پیشگیری از سرطان

برگ چای از جمله گیاهانی است که سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که این امر نقش بسیار مهمی در از بین بردن سلول های سرطانی دارد. شما با نوشیدن  متعادل چای از جمله چای کله مورچه می توانید بدن خود را در مقابل سلول های بدخیم سرطانی واکسینه نمایید.

نحوه دم کردن و سرو چای کله مورچه ای

دم کردن چای کله مورچه بسیار آسان بوده و خیلی سریع نیز آماده می شود. بر خلاف سایر چای های سیاه که برای خارج شدن عطر و رنگ، احتیاج به زمان زیادتری دارند، طعم چای کله مورچه در مدت زمان اندکی بعد از دم نمودن احساس می شود.

 این خصوصیت باعث شده است از محبوب ترین چای ها برای پذیرایی مهمان باشد. شما می توانید علاوه بر تهیه چای ماسالا از چای کله مورچه،  این چای را با شیر نیز سرو نمایید.

خرید چای کله مورچه

برای خرید چای کله مورچه مرغوب و اصل، بهتر است این محصول را از فروشگاه های معتبر و خوشنام تهیه نمایید. از آنجا که این چای از تقاضای بسیار بالایی در بازار برخوردار است.

بسیاری از سودجویان چای تقلبی و یا مخلوط با چای کله مورچه را به عنوان چای کله مورچه در بازار عرضه می کنند که همین امر باعث نارضایتی برخی افراد در خصوص مصرف این چای بوده است.

چای اصل کله مورچه ای از کشور کنیا و هند وارد کشور شده و در مراکز معتبر مورد بسته بندی استاندارد و بهداشتی قرار می گیرد و سپس در فروشگاه های معتبر اینترنتی و حضوری عرضه و به فروش می رسد.

سوالات متداول

چای کله مورچه ای چیست؟

چای کله مورچه به شکل دانه های ریز سیاه رنگ می باشد و به همین خاطر در کشورمان به این نام شناخته شده است.

 تفاوت اصلی چای کله مورچه ای با سایر چای ها چیست؟

تفاوت اصلی آن برمی گردد به فرایندی که روی برگ های چای بعد از کشت صورت می گیرد، که ابتدا آن را می کوبند و سپس از هم گسسته می نمایند و در آخرین مرحله فر داده و در هم می پیچند که سی تی سی در واقع مخفف مراحل نحوه تولید این چای باروتی شکل می باشد.